Teresa

Gästpost av Filip Lindström: Jag är en juste kille

In Prata om det on december 20, 2010 at 3:48 e m

Prata om det-bloggen är så översvämmad av bidrag att de inte har möjlighet att publicera, bara länka. Därför har jag valt att lägga upp gästposter här av folk som inte har egna bloggar, eller inte vill skriva om ämnet ”hemma”. /Teresa

På sistone har jag väl kanske mer känt mig som en ung farbror, med nackspärr och krämpor och allt. Jag närmar mig ju trots allt trettio. Men jag vill prata om att jag har en klump i halsen. Den har liksom kommit till mer med åren, jäst på något vis.

När jag var yngre var jag ”populär”, ni vet en av de där tuffa killarna med självförtroende. Inte på låtsas så att jag blev en ”värsting” för att bevisa det, utan den där självständiga outsidern som hade massor av vänner men ingen som förstod. Jag umgicks med folk som var äldre än jag, bodde utomlands på loven och sket i vad alla tyckte. Men samtidigt var jag ”god” på det där sättet som kärleksfulla och kloka föräldrar med pedagogisk bakgrund gör en, om man lyssnat lite. Liksom tuff och mjuk med massor av civilkurage. Så vill jag fortfarande se på mig själv, men klumpen jäser.

Jag har med tiden insett att jag är ”han”, killen som någon förlorade oskulden till. Killen någon blev ihop med och tänkte att du ”måste” ligga med för att han är populär, och det är sånt man gör i ett förhållande. Men jag fattade det inte då. En sommar när jag bodde hos släktingar blev jag ihop med en fransyska, jag hade ljugit om min ålder och alla jag kände där var 16-17. När sommarlovet tog slut tog jag med mig mitt självförtroende hem. åren efter det byggdes klumpen. Jag ville ingen illa, jag tvingade ingen. Inte fysiskt. Inte medvetet. Jag var hög på hormoner och tonårskärlek. Ingen del av mig förstod den press som fanns. Sex var ju det bästa med livet! Närheten och huden. Jag hade flera förhållanden, vissa ledde till sex och andra inte. I den åldern var ”hångla” en plan för helgen.

En flicka jag helt kärade ned mig i (Vi kallar henne ”J”) bedyrade att hon inte var oskuld och att sex inte var en stor grej. Efter att vi låg första gången grät hon. Jag trodde att det var mig det var fel på, försökte trösta, be om ursäkt. Hon förklarade att hon bara mådde dåligt över sitt ex. Att det inte var mitt fel. Jag fattade det inte då, kanske det var för lätt att låta skulden rinna av, men idag förstår jag att hon inte ville ha sex. Hon ville kanske vilja, men hon ville inte. Jag hade sex med en tjej som inte ville. Klumpen växer.

Vi var ihop ett tag, länge med kajalbestyckade tonårs mått mätt. Vi skildes åt som vänner. Jag har kvar ett kort.

Nu för tiden är jag killen som är vän med alla sina ex.
Snäll, omtänksam, tålmodig och ärlig.
Undviker aktivt gråzonerna.
Jag vet nog bättre nu.
Men klumpen är ikapp.
Jag vet att jag har varit ett svin.
Flera gånger.
Mot flera olika flickor.
Under flera år.

Jag hittade ”J” på Facebook.
Jag fick bli hennes vän.
”Ledsen att jag var ett as mot dig när vi var ihop…”
”Ledsen att jag var ett as tillbaka! =)”
Klumpen är kvar.

  1. Läste det här igår, kände igen mig. Jag är också en av de där justea killarna, strävar efter att vara jämställd. Ändå har jag också begått övergrepp. Håller på att formulera min egen #prataomdet, kommer antagligen skicka den till Teresa inom några dagar.

  2. Lite tröst måste du ändå hämta i att du inte medvetet gick och skadade folk.
    Man gör saker för att man oftast inte vet bättre.

Kommentera

