Teresa

Kan vi prata om den förbannade guldbikinin?

In Film, Nördkultur on april 9, 2010 at 9:00 f m

Jag är ett Star Wars-fan. Eftersom jag är alldeles för ung för att ha sett originalfilmerna på bio var det i stället en regnig sommar i stugan som jag och småbröderna såg trilogin på video – om och om igen som jag minns det, men det kan vara en efterkonstruktion.

Jag var inte en del av någon Star Wars-fandom, mina kompisar samlade inte på leksaker eller så och därför tog det ganska lång tid, typ tills jag började hänga på amerikanska nördbloggar, som jag konfronterades med det: ”Prinsessan Leia i guldbikini”-fenomenet.

Prinsessan Leia är AWESOME. Hon är en rebelledare, en tuffing som klarar av att möta en sur Darth Vader utan att darra i knävecken, en stenhård brud som skiter i att vara folk till lags. Men i en scen i en film i serien berövas hon plötsligt sin handlingskraft. Hon förödmjukas genom att kläs ut i en sexualiserad slavkostym, inklusive kedja om halsen. Är detta en slump? Inte då. Objektifiering är ett typiskt sätt att förminska kvinnor som tar plats och lära dem veta hut. Och det är befogat i filmen –  det är ju trots allt bovarna som behandlar henne så, och Han Solo har det ju inte så lätt han heller. Vad som INTE är befogat är att tusentals fans, när de ska välja en favoritbild av prinsessan Leia, väljer den: Bilden av hennes totala förnedring. Det här är inte ens fråga om nåt Barb Wire empowerment-trams: Leia har inte valt guldbikinin, den har tvingats på henne som ett tecken på att hennes identitet, själva hennes jag tas ifrån henne. Hon är inte längre Leia, hon är slave girl #3. Och det ska vi fira!

Vad i helvete är det för fel på folk?

Efter varenda förbannade konvent postas bilder på empowerful booth babes i guldbikinis som högtidlighåller stunden då en av nördkulturens största hjältar blir påmind om att hon, rent bokstavligt, inte ska tro att hon är någon. Yay geekdom!

  1. Och, tänker jag lite extranördigt, med håret utsläppt och ivägen och opraktiskt, istället för öronbullarna.

    (Helt irrelevant.)

  2. Ah, men man måste också komma ihåg att hon avslutar sin förnedring med att strypa det (bokstavligen) feta äckel som har utsatt henne för den! (Hmm… betyder det att Leia vore sexigast beväpnad med en fet kedja…?)

    Detta påminner mig om ett ST-konvent jag var på i London, där mitt svenska perspektiv blev utmanat. Som svensk har man ju alltid sett TOS som fantastiskt sexistisk med separata ”kort-kort” uniformer för de kvinnliga besättningsmedlemmarna, men när jag talade med skådespelarna blev jag påmind om att med (amerikanska) mått mätt så var TOS ”fantastiskt emanciperande” – det fanns ju kvinnor på rymdskeppet öht…!

  3. Jag tycker egentligen att det är lite märkligt att det ö.h.t går att sätta Leia i en guldbekini när sex inte finns i Star Wars (okej, det kanske fins sex i expanded universe, det vet jag inget om), utan graviditeter mest uppstår när folk lever tillsammans. Eller i Annakin Skywalkers fall, inte ens det och folk som gillar varandra på sin höjd filmkysses.

    profit: ja det är som en mini rape-revenge rulle inbakad i jedins återkomst.

  4. Jag drömde alltid om just det ögonblicket, när hon stryper Jabba…
    Men annars är min favoritoutfit till mina Leiafantasier hennes kläder när hon kör Speeder eller dräkten och röstförvrängarhjälmen hon dyker upp i hos Jabba.

  5. Profit: Fast i det här sammanhanget måste man nog inte alls komma ihåg det, eftersom det sker i filmen och inte på konventen. För övrigt har Sady Doyle på Tiger Beatdown ett och annat att säga om rape revenge (vilket det känns som att vi tangerar här):

    ”The woman-avenges-own-rape-with-fight-scenes plot is just as ancient and just as problematic. The idea that women have to get raped now so that they can kill later (a) reinforces the sexualized violence-as-power dynamic that causes rape in the first place, (b) makes gendered, sexual victimization a prerequisite for creating Strong Female Characters (who, for Tarantino, are just fetishized objects of a different, more dominatrix-y order), and (c) implies that violence somehow cancels out rape, as if the trauma ends when the rapist does. It doesn’t. You can’t get un-raped, and decrying the violence of rape while using it as a pretext for a movie that is all about celebrating violence is just a big huge automatic fail for oh so many reasons”

    läs alltihop här: http://tigerbeatdown.blogspot.com/2009/04/king-of-dorks-rapist-no-1-or-have-i.html

  6. sjukt läsvard länk!

  7. Guldbikinin är dessutom en märklig svängning från George Lucas sida. I de tidigare filmerna fick ju Fisher tejpa in sin bröst så att hon inte skulle se så kurvig ut. Från detta till halvnaken och porrpose …

  8. Tack för en bra artikel.
    Skönt att höra att det finns fler vettiga människor där ute!

  9. Tack för en tankevärd artikel!🙂

    Det är lätt att som allierad få för sig att man förstår hur personer i en annan grupp upplever saker, då är det nyttigt att bli konfronterad med att den antagningen sällan stämmer. När du lägger fram Prinsessan Leia och guldbikinin på det här sättet så kan jag verkligen ta till mig det och fundera på hur jag såg på Star Wars filmerna. När jag tänker tillbaka på när jag såg Star Wars så var det jag tog med mig från filmerna: Snyggt men jag gillar Star Trek bättre. Jag tänkte inte ens på guldbikinin!

    Min tro om förståelse som blir konfronterad av min uppenbara oförståelse får mig att tänka på ett fantastiskt South Park avsnitt som heter ”With Apologies to Jesse Jackson” som även det har konfronterat mina förutfattade meningar att jag trodde att jag förstod saker som jag inte helt kan förstå. Det går att se avsnittet lagligt och gratis på http://www.southparkstudios.se/episodes/ (säsong 11 episod 1) jag rekommenderar det varmt!

    Men bara för att man inte kan helt förstå en annan grupps situation så betyder det inte att man skall försöka förstå och sympatisera – det jag tycker man skall akta sig för är att göra antaganden om att man kan ha en sådan grupps situation och perspektiv all figured out.

  10. Hallå där. Jag satt i en bil i söndags och lyssnade med stort nöje på P3 kultur gällande apokalyps-kultur. Jag hoppas att jag googlat fram rätt namn från deras hemsida(?) när jag trillar in på denna blogg. Det är nämligen så att jag alltid varit hooked vid postapokalyptiska filmer, och programmet gav mig en sådan inspiration till att ta intresset till en ny nivå, att jag tänkte dra igenom lite av de äldre filmerna.

    Tyvärr och väldigt dumt så lade jag inte namnet på minnet för den film som jag blev mest intresserad av. Det kanske inte ens var du som diskuterade den, men den var engelsk, från 1984 (tror jag) och handlade om livet i en stad efter ett atombombskrig. Jag har googlat mycket, kanske är jag för trött för att göra det bra, men jag ger det nu istället ett försök att fråga just DIG om titeln på filmen. Vet du?

    Mycket mycket tacksam för svar!
    Och grym layout på bloggen måste jag säga!

  11. Du har hittat helt rätt. ”Threads” heter filmen du söker, och den är FANTASTISK.

  12. […] Läs pocketpocketpocket: Ge bort böcker utanför ICA – ett experiment Lilla O: Idag sprack jag lite Geek Feminism blog: Who you speak to and why it matters Jezebel: Shocker: Warcraft not just for dudes Julia Skott: Hon inuti mig som vill ut Världen ska brinna: Unfuck your mind Io9: Is fan fiction really so wrong? Roleplaying is so gay: Kan vi prata om den förbannade guldbikinin? […]

  13. Jo, jag håller i stort sett med dig i det du skriver i ditt ursprungsinlägg, Teresa. Förutom en sak. Leia är inte så ”awesome”, i mina ögon. Ja, allt du skriver om karaktären är sant, men det finns en annan sida som kommer upp, framförallt vid jämförelsen med hennas tvillingbror och (i det här sammanhanget, i alla fall) manliga motsvarighet. Hon är filmernas värsta slöseri med Force-potential.
    Tveklöst är att vara Jedi det som porträtteras som absolut mest awesome, för de goda, i filmerna. De har inte bara stark övernaturlig intuition, utan är även rent fysiskt bäst på att slåss. Luke blir, genom sitt Jedi-skap, den som hamnar i centrum, både för Vaders och Kejsarens planer och för Yoda och Obi-Wans (som här är spöke). Han är den hjälte som porträtteras som den främste, viktigaste och nyttigaste. Att jag personligen gillar Han mest som karaktär, och att även Leia, Chewbacca och Lando har tveklöst viktiga roller att fylla, så står Luke ändå allra högst. Jag ser inte hur någon skulle allvarligt kunna betvivla att det är så.
    Här är problemet som jag ser det. Genom att göra Leia till en blaster-viftande diplomat istället för en Jedi som i sagans mening är den absolut främsta formen av hjälte går den ljusa sidan miste om ett väldigt kraftfullt potentiellt vapen. Ja, som dotter till Anakin lär inte Leia direkt sakna talang. Hon kunde lika gärna ha fått träningen som Luke, och på sikt (långt efter filmerna) med all säkerhet kunnat bli en av Jediordens absolut främsta mästare, efter återuppbyggnaden, precis som Luke blev, en seniormedlem i Jedirådet, som bara Yoda och Mace Windu är i Prequels. Jag har inga större tvivel på att hennes talanger kunnat räcka ända dit. Även om talangen varierar mellan syskon, så hade hon även i värsta fall inte varit långt därifrån. Låt vara att man inte kan tvinga henne att träna till Jedi, men har hon blivit tillfrågad. Hennes adoptivpappa Bail Organa visste mer än väl var hon kom ifrån, och även om hennes identitet hemlighölls så kunde hon fått veta att hon kunnat ha talang för the Force långt tidigare, än att bli överraskad när Luke berättar det i Episod VI: Return of the Jedi.

    Jag har svårt att inte se det ur ett könsperspektiv. Luke får vara den främsta typen av hjälte i sagan eftersom han är killen. Leia är förvisso långt mer ”empowered” än kvinnan i den urgamla klyschan ”damsel in distress”, men att från det dra slutsatsen att hon som kvinna blivit fullt jämställd är ett resultat av vissa människors något banala wannabe-feminism. Att införa ”starka kvinnor” likt Leia i fiktion är ett välkommet steg framåt jämfört med vad som föregick det, men man måste gräva betydligt djupare än så för att göra en adekvat könsrollsanalys.
    Bekinin är förnedrande, det är sant. Om det är motiverat av att skurkarna gör det i filmen kan diskuteras. Att framhålla det som Leias främsta ögonblick är givetvis helt absurt.
    Men, att Leia nedgraderas till mindre än sin manliga motsvarighet startar redan då vissa underlåter att ens ge henne möjlighet att träna till Jedi.
    Obi-Wan säger att Luke är ända hoppet i Episode V. Jo, för en flicka som kommit till på samma sätt, av samma Chosen One pappa, skulle ju aldrig kunna fylla samma roll.
    Där rättar Yoda honom, ändå.

    • Hej och förlåt att din kommentar fått ligga i limbo i flera år – den här bloggen har varit vilande och jag har helt glömt bort att kolla om det dykt upp kommentarer.

      Och du har 100% rätt i allt du säger.

Kommentera

