Teresa

Halvgamla länkar: Uppsamlingsheat

In geekfeminism, Självreklam, Spel on mars 31, 2010 at 11:24 f m

Geniala, geniala Anna-Karin Linder skrev för ett tag sedan väldigt fint om många GWU-tjejers hemliga ”jag är egentligen ingen nörd”-skam och vad den beror på. Jag har helt missat att länka, men bättre sent än aldrig!

Vi pratade idag om hur jävligt det är att många många tjejer vi pratat med sedan GWU startades inte känner att de får tillämpa epitetet nörd på sig själva. De vet inte om de är nördiga nog för att få vara med. Det finns ett stort problem i den inställningen, ett problem som följt i alla fall mig sedan lågstadiet. I tjejvärlden får man nämligen aldrig tro att man är något eller att man har en självklar plats någonstans. Så fort du försöker ta dig in i något sammanhang där det enbart finns tjejer så är det en väldigt subtil maktkamp du måste ge dig i kast med.

Läs hela inlägget här!

Sedan har jag ju alldeles glömt att länka till min gästbloggning på Games & Godis om God of War III-debatten och om glappet i grundantaganden mellan feministiska gamers och de förnuftets riddare som skrider till de sunkiga spelens försvar.

Jag är inte här för att tjäna spelbranschen och jag skiter i om de skaffar kunder eller ej. Jag representerar heller inte svenska staten och dess ständiga försök att censurera saker (wait, what?). Jag ägnar mig åt kulturkritik, och spel, in case you hadn’t noticed, är en av de mest centrala kulturformerna i vår civilisation.

Läs alltihop här.

  1. Länkar är fortfarande viktiga och läsvärda även om de inte är dagsfärska. Gillar’t!

Kommentera

