Teresa

Grundkurs i nördfeminism 2: Nörd

In geekfeminism, Grundkurs on mars 12, 2010 at 8:00 f m

Nu när vi vet hur en feminist ser ut, hur vet jag då om jag är en nörd? Min generella definition är att man är nörd när man bli så intresserad av olika relativt snäva ämnen att man måste behärska sig i de vanligaste sociala sammanhangen (jobbet, skolan) för att inte tråka ut folk. Detta gäller inte om man arbetar på SF-bokhandeln, men då undrar man nog å andra sidan inte över saken.

Är du kvinna och undrar om du får kalla dig för nörd så är mitt svar JAAA! Många kvinnor sorterar bort sig ur nördkategorin för att de känner att de inte är ”äkta” nog, för att de aldrig har åkt på lajv, inte klarat det där tevespelet eller kan för lite om datorer. Låt mig säga en gång för alla: Jag skiter högaktningsfullt i vad du kan, vilka böcker du har läst eller om du inte skulle kunna bygga en hemsida om så ditt liv hängde på det. Vill du vara här är du välkommen. Vi har väntat på dig.

Nördfeminism innebär att applicera feministiska teorier och praktiker på nördsammanhang. Det innebär att som kvinna kräva att få vara nörd på samma villkor som män. Det innebär att som man backa upp brudarna när de ifrågasätter sexismen. Det innebär att ha ögonen öppna för de mekanismer som sorterar bort tjejer i nördhobbyer och förminskar dem till sexobjekt, flickvänner eller bredvidsittare. Att kalla sig för nördfeminist innebär inte att man hävdar att nördkulturen är särskilt dålig på jämställdhet, bara att man kräver att den ska bli bättre.

* * *

EDIT (17:e februari 2014): Jag skrev den här artikeln för flera år sedan och har sedan dess,  efter mycket prövning och diskussion, ändrat min personliga definition av nörd. Jag har inte orkat ändra den här artikeln tidigare, men efter att den blivit länkad på sistone känns det påkallat. Min nuvarande definition av nörd är någon som söker/önskar söka snäv och djup kunskap utan nyttoavsikt, endast för att det är lustfyllt. Med nyttoavsikt menar jag till exempel att plugga för att få höga betyg och därmed ett välavlönat jobb. Naturligtvis finns det jobb där man gynnas av nördkompetenser, men det är ytterst få 14-åringar som börjar koda som en del i strategin att göra sig attraktiva på arbetsmarknaden. Och gör de det, så är de enligt min definition inte nördar.

En nörd behöver alltså i mina ögon ha två saker: Kärlek för ett ämne och pepp för att fördjupa sig i det. Man blir inte nördigare ju mer man kan, möjligen ju snävare ens peppområde är.

Min förra definition antyder att man måste ha en viss personlighetstyp för att räknas som nördig, och det känns inte riktigt bra. Inte heller att den kan tolkas som att jag anser att nördar måste vara socialt inkompetenta i någon mån.

Del 1 i grundkursen: Feminism

  1. Toppen! Sa jag att jag skrev lite om geekism och kön i måndags på Games & Godis? Det gjorde jag, hur som helst. Läs det gärna (länk), och ursäkta att det är lätt osammanhängande p.g.a. Oscarsjetlag.

  2. […] Vi är inte färdiga med privilegiet på långt när, men det här verkar vara ett bra ställe att ta en liten paus. Är du otålig och vill ha hela grejen i ett svep vill jag återigen passa på att rekommendera att du läser Andrea Rubensteins original som den här texten bygger på. Du kan också läsa de tidigare delarna i den här serien (om feminism respektive nördighet). […]

  3. […] den här texten bygger på. Du kan också läsa de tidigare delarna i den här serien, om feminism, nördighet respektive privilegium. ▶ Inga kommentarer /* 0) { jQuery('#comments').show('', […]

  4. […] går raskt till del 2: Nörd (Detta är […]

  5. En förföriskt enkel definition av nörd, men problematiserar föga kring begreppet/nördidentiteten. IMHO så har nördbegreppet traditionellt, och är kanske fortfarande, svårt att separera från sexualitet och övergrepp; där den allmänna perceptionen av åtminstone det första är att det skiljer sig – markant – mellan könen.

Kommentera

