Teresa

Nördar i andra kroppar I: Kort sammanfattning

In geekfeminism, Lajv, Nördkultur on mars 8, 2010 at 2:52 e m

I helgen arrangerades lajvkonventet Prolog 2010 på Culturen i Västerås. Runt 250 personer från alla möjliga krokar av lajvsverige var där,  fantasygeeks samsades med milsimfanatiker och friformsnördar. På lördagkvällen ledde jag, Johanna Koljonen och Anna-Karin Linder* ett utvecklingsforum med rubriken ”Nördar i andra kroppar”. Ur programmets presentation:

Om genus och nördidentitet. Om att debatten ofta handlar om att ”visst ska tjejer också få spela soldater”, när den istället borde handla om vår egen subkultur och vem som ryms eller inte ryms i föreställningen om vad en rollspelare och lajvare och nörd ska innebära. + Bonus: Vad är Geek women unite, och varför behöver det finnas?

Vi fick många deltagare, över 40 stycken, vilket var väldigt roligt men gjorde att vi mest hann doppa tårna lite här och var och visa att det finns många olika diskussioner som behöver föras – och då hade vi redan begränsat oss till att enbart prata jämställdhet. Några ämnen som togs upp:

  • Kvinnors situation i airsofthobbyn i Sverige och vad som kan göras åt den
  • Den problematiska ”en av grabbarna”-mentaliteten
  • Vad män kan göra
  • Vettiga lajvroller för kvinnor, och bristen därav
  • Kvantitet/kvalitet (som jag tidigare har diskuterat här).

Jag kommer att ägna de här ämnena varsin egen text framöver. Om du var på plats och tycker att jag har missat något, hojta till i kommentarerna så lägger jag till på listan. Det kommer även att komma en separat post med länkar till de olika bloggar som nämndes under forumet.

*Sonja Schwarzenberger som skulle varit med hade oturligen drabbats av influensan from hell och fick stanna hemma.

  1. […] know about nördfeminism? In geekfeminism on mars 10, 2010 at 1:43 e m På utvecklingsforat Nördar i andra kroppar vi körde på Prolog i helgen utlovade jag att fixa en liten länksamling för den som vill sätta […]

  2. Du har inte funderat över själva nördidentifikationen? Att den är extremt introvert och exkluderande? Vi som faktiskt gillar att lira lite rollspel ibland (på 80talet var det ju en väldigt utbredd sysselsättning) och gärna läser s-f/fantasy men knappast har en sådan identitet blir avskräckta och håller oss borta. Det finns liksom ingen mellanväg, där det bara får vara ett intresse eller hobby, på samma vis som man spelar tennis eller läser deckare.

    Det är ju inte unikt för just ”denna” subkultur, men det gör det inte bättre. Har inget bra svar på frågan. Men då du verkar ha funderat en hel del över de hierarkier och relationer som råder kanske du kunde lyfta frågan.

  3. Daddy O: Avskräckat från vad? Jag tycker på inget sätt att nördbegreppet är oproblematiskt, men jag är inte riktigt med på vilket scenario du målar upp. Menar du att vi missar deltagare i en jämställdhetsdebatt om rollspelshobbyn för att man på några ställen använder ordet ”nörd” och det får folk att dra öronen åt sig? Hittills har det inte varit ett problem jag har märkt av, tvärtom har det funnits ett stort intresse för att diskutera de här frågorna från alla möjliga håll.

    Menar du att det blir en ghettoisering av tex rollspel att kalla det för en nördhobby? Jag hör människor säga det ibland och jag respekterar att de vill prata om spelhobbyn på ett annat sätt, men jag kan bekänna att jag har väldigt svårt att relatera till det själv. Min föga kontroversiella ståndpunkt är att man får kalla sig vad man vill. Själv identifierar jag mig som nörd och har gjort det under lång tid. Sedan ett antal år applicerar jag även feministiska teorier på den kulturella sfär där jag råkar befinna mig. Jag kan naturligtvis se hur allt prat om nördar och nördighet kan vara problematiskt, till exempel om det leder till att bara en viss sorts människor, som redan är bekväma i en identitet med vissa klass- ras- och könsmarkörer, vågar delta.

    Ett sätt att hantera detta är att försöka ta bort identiteten, en annan är att hantera identiteten på subversiva sätt. Jag försöker göra det senare. Som jag ser det handlar min geekfeminism om två saker: att göra en grupptillhörighet som varit enormt givande för mig tillgänglig för fler människor och att ifrågasätta dåliga grejer i min hobbymiljö. Men det finns förstås inget facit här, alla måste göra sina egna avvägningar.

    Klart man kan spela spel utan att kalla sig för nörd. Men då är det väl bara att låta bli att följa bloggar som specifikt handlar om nördighet, no?

Kommentera

