Teresa

Prologprogrammet släppt!

In Lajv, Uncategorized on januari 26, 2010 at 12:50 e m

Lajvkonventet Prolog 2010 går av stapeln 5-7 mars i Västerås och jag är PEPP! Jag missade det förra året när det kördes första gången, men det ämnar jag ta igen nu. Själv ska jag arra lite lajv och sitta i lite utvecklingsforum, men mest hoppas jag kunna springa runt på alla andras spännande programpunkter. Tant som jag är jag nog mest spänd på föreläsningarna, och kan man klandra mig med såna här highlights:

  • Att skriva friform
  • Osynliga funktionsnedsättningar på och kring lajv
  • Milsim
  • Etikett och riddaridealen
  • Historien om lajv i Sverige (men mest Stockholm)

Över huvudtaget är programmet otroligt imponerande, det känns som att man har gått man ur huse från tusen olika delar av lajvSverige för att visa upp sig från sin allra intressantaste sida. Mitt enda lilla frågetecken gäller utvecklingsforumet ”Att spela de äldre folken”, men

En diskussion kring hur man kan få intressant spel kring alver och andra gamla kulturer (vampyrer, asiater mm) på lajv.

måste ju bara vara en ogenomtänkt formulering, eller hur? Det kan väl omöjligen menas att alla människor som är födda i Asien är sagofigurer med en särskild sorts magisk kultur att likställa med alvernas?

  1. Hej Teresa!

    Vill bara påpeka att programmet egentligen inte är helt spikat än och det innebär egentligen bara att ännu mer kommer att dyka upp! Fint va?😉

    Med ”asiatier”, så menade man gestaltandet av tusenåriga kulturer… ska nog fixa det på sidan🙂

  2. Härligt! Klokt om ni fixar det, i nuläget får iaf jag vibbar av ”österländsk mystik” och annat eurocentriskt sunk som dröjer sig kvar på sina ställen i lajvsverige…

  3. Jag tror Ashika-kampanjen har fina sidor. Du får väl snacka med arrangörerna och se om det är ball eller kass😉

Kommentera

