Teresa

…Och hur vet vi att kungen är så jävla bra?

In Nördkultur on januari 23, 2010 at 7:53 e m

Fantasyförfattaren N.K. Jemisin har bloggat för Orbit Books om reaktionära undertoner i fantasygenren och io9 har en egen post om saken. Båda kommentartrådarna är högst läsvärda: på io9 finns till exempel en superintressant (men lååång) diskussion av de underliggande värderingarna i Star Wars respektive Star Trek.

  1. Intressant diskussion att läsa! Dock tycker jag man inte ska glömma bort att fantasy (well, all fiktion) kan skrivas även utan syftet att leverera ett budskap – det kan handla om gammal hederlig eskapism. Man bör inte heller anta att det per automatik är författarens syfte att just leverera ett budskap om att monarki är bra eller vad det nu råkar vara.

    Kort sagt, jag kritiserar gärna författare som avsiktligt inkluderar tveksamma politiska budskap, men bara om det synes vara avsiktligt. Förmodligen mer sannolikt att det rör sig om dramatisk setting, genre, eller vad det nu månne vara.

  2. Jag håller inte med. Tvärtom är det ju extra viktigt att ta sig en titt på vilka budskap man förmedlar just när man *inte* tänker sig för – det är ju inte så att resultatet blir annorlunda beroende på avsikten. Ett exempel på det är förstås diskussionen som just varit om Drakar och Demoners sunkiga kvinnorepresentation (som började här http://www.piruett.se/2010/01/17/drakar-och-demoner-men-var-ar-brudarna/). Det som kritiseras där är ju naturligtvis inte någon medveten strategi uttänkt för att utestänga kvinnor från spelhobbyn, utan just att man INTE tänkt, och att det får trista konsekvenser.
    Poängen är givetvis inte att utpeka enskilda författare som ondskefulla, utan att diskutera vilka ideologier och värderingar som ligger i sagorna vi berättar – för värderingar finns det alltid.

  3. Ja, du har nog rätt i att man som författare bör analysera sina värderingar, som en del av ett gott hantverk. Dock så kan ju författaren mycket väl komma fram till att ”ja, den här berättelsen visar fascistoida värderingar, men den gör det som ett aktivt val för dramat eller settingens skull”.

    Kort sagt – analysera gärna, men var beredd att behålla ”dåliga” värderingar om de kan motiveras.

  4. Jag fattar inte riktigt vart du vill komma. Är du orolig att författare ska upptäcka att det de skriver är fascistiskt och då försöka att ändra på saken? Varför är det ett problem?
    Jag menar inte att man ska ta bort saker för att de är obehagliga, jag håller till exempel inte med dem som tycker att Dollhouse är dåligt för att serien skildrar trafficking. Jag menar inte heller att alla historier ska propagera för samma världsbild. Det jag säger är att a) författare måste vara på det klara med vad det finns för underliggande budskap i deras berättelser och b) att det inte finns någon motivation för att skriva böcker med värderingar man inte kan stå för.
    Det är inte så att det finns ett visst antal bra berättelser som flyter runt i etern, och om de råkar ha en fascistisk sensmoral så är det tuffa bananer. Vi väljer vilka historier vi berättar, och vi väljer dem utifrån förklaringsmodeller och värderingar vi redan använder oss av. Jag kanske tror på jämlikhet, men eftersom jag är uppvuxen i vårt samhälle är jag insnurrad i konservativa dramaturgiska modeller, och det är de som ligger närmast till hands. Om jag inte vill direkt motverka det jag tror på, måste jag alltså göra ett aktivt val att förhålla mig kritisk till gamla berättelsemodeller (vilket många författare gör ett utmärkt jobb med – Terry Pratchett comes to mind).
    Vill jag däremot fungera som en konservativ kraft och bevara världen som den är idag, då är de existerande klichéerna jättebra att använda. Fast då väljer jag förstås bort andra historier.

Kommentera

