Teresa

Varför könsfördelning spelar roll

In geekfeminism, Rollspel, schmistorisk schmorrekthet on januari 21, 2010 at 2:19 e m

Magnus på rollspelstunga bloggen Piruett har undersökt hur könsfördelningen på SLP:er ser ut, först i Äventyrsspels samlade Drakar och Demoner-produktion, sedan i några olika Mutantprodukter. Resultatet är som väntat deprimerande: Av DoDs samlade SLP:er är 14,4% kvinnor. That’s right, mindre än 15% jävla procent. Men Mutant då? Som tilldrar sig i framtiden, där måste det ju finnas utrymme för fler kvinns? I teorin ja, i praktiken hittar Magnus som mest 19, 4% kvinnliga SLP:er.

Det som verkligen är intressant med de här artiklarna är kommentartrådarna, där en grupp män diskuterar huruvida situationen är ett problem eller inte. Flera blir provocerade av den tydligen kontroversiella åsikten att det är lite halvsunkigt att ha en påstått jämställd fantasyvärld och sen glömma bort att skriva kvinnoroller. Och väldigt fort börjar även kritikerna backpedla – ”alltså det är ju inte den ojämna könsfördelning i sig som är problemet utan…”

Jag har ett meddelande till Piruetts läsare: Det är för i helvete visst könsfördelningen som är problemet. Och det borde för i helvete visst vara 50/50 män och kvinnor i spel. Jag kan utan problem köpa att det inte behöver vara det i varje äventyr – men visa mig i så fall ETT ENDA spel med övervikt åt andra hållet. Har ni spelat något sånt nån gång?

Huruvida SLP:erna är mångfacetterade och djuplodande är helt ointressant i det här perspektivet. Det är klart att det OCKSÅ suger att äventyr som Galtevår (som piruettkommentatorn Rööz påpekar) inleder varje beskrivning av kvinnliga SLP:er med att recensera deras kroppar, men jag skulle inte vara nöjd med 19%  kvinnor om de var asbra heller. Det är mannen som defaultläge som är problemet.

Ni män som är oroliga för att någon ska försöka hindra er att spela historisk korrekt fantasy (jag vet), tänk er att leva i en värld där berättelser om kvinnor anses vara universella, medan berättelser om män representerar att specialintresse. Där lärare i skolan bestämmer att eleverna ska läsa böcker om flickor eftersom tjejer inte kan förväntas ta sig igenom en hel bok där de tvingas idenitifiera sig med en man. Där Philip Pullman blir ombedd av sitt förlag att kalla sig P. Pullman för att inte skrämma bort läsare med sin tråkiga manlighet. Det handlar inte om historisk korrekthet. Det handlar om att undvika att sudda ut hälften av befolkningen. Ett antal personer i Piruetts kommentartråd har redan gett teveserien Mad Men som ett alldeles utmärkt exempel på hur bra det går att beskriva en sexistisk värld utan slänga kvinnorna under bussen. Och ni vill väl inte försöka inbilla mig att Äventyrsspel var såna immersionnördar att de satt och funderade på hur de skulle skildra kvinnor och till sist bara ”Äeh tyvärr. Jag har läst min Marx och jag har läst min Durkheim, och det enda sättet att vara sanna mot den mångbottnade samhällssimulation vi har skapat är att ta bort alla kvinnor med undantag av alver med urringningar.”

På tal om kvinnobrist är jag också nyfiken på var de håller hus i Piruetts kommentartråd. Läser man den skulle man kunna tro att det bara är män över trettio som spelar rollspel i Sverige, men jag har ett rafflande avslöjande: Så är inte fallet. Själv råkar jag känna massor av brudar som spelar rollspel – varav ett antal inte får handla på systemet än. So, en liten uppmaning till tjejerna: Läs Piruett, det är en jävligt bra blogg. Skriv i kommentartråden, det kan behövas.

  1. Men, visst måste väl 30% realistiska kvinnoporträtt väga tyngre än 50% sexistiska klichéer? 50 – 50 låter som en ganska bra idé tycker jag: men isf. som ett medel för att föra in fler kvinnor i äventyren (borde vara enklare i ett rollspelsscenario än i en företagsstyrelse🙂 ) – inte som ett mål. Målet måste ju vara att kön inte spelar någon roll.

    • Det jag ville poängtera var att kvantitet i sig har ett värde. Det är bättre med 30% realistiska kvinnoporträtt än 0, men det betyder inte att det är bra – fortfarande kvarstår nämligen problemet med mannen som norm och ”standardberättelse”. Jag ser inte heller jämnstort utrymme för kvinnor och män i fiktion som ett mål i sig, utan som ett tecken på ett jämställt samhälle.

      • Alltså, i ett jämställt samhälle så är ju skilldringarna 50 – 50 om man ser på litteratur i sin helhet, eller över ett stort antal verk – det skall inte finnas någon systematisk tendens åt ena eller andra hållet.

        Sedan tycker jag DESSUTOM är det bra att skriva äventyr som har 50-50 (eller 70 procent kvinnor) i nuläget. Men då är det inte en fråga om könsmaktsbefriat tänkande, utan aktivt motstånd mot de här normerna. Jag tror att det är detta som gör att vissa kommentatorer har svårigheter: det finns helt enkelt två debatter här: hur ett idealtillstånd ser ut, och vad man kan göra för att förändra den rådande situationen.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Teresa Axner, Jenny Fornell. Jenny Fornell said: Klockrent. Gäller lajv och friform också btw. : @teresaaxner Har bloggat om jämställdhet i svenska bordsrollspel: http://tinyurl.com/yekoja6 […]

  3. Bra skrivet. Håller med till fullo.

    Och skoj att du gillar piruett!

  4. Även jag (rollspelsnörd, man, 40 år) uppmärksammade Magnus’ bloggposter och passade på att ta upp ämnet på Rollspel.nu:s diskussionsforum. Alla som är hågade är välkomna att delta i diskussionen där (men bli inte förvånade om där råkar vara många rollspelande män som försvarar rådande ordning – för så blir det tyvärr ibland):

    http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/posts/675436.html

  5. Som kuriosum kan jag påpeka att det faktiskt *är* så att manliga författare i vissa genrer (roamntik, framför allt), blir ombedda att inte skylta med förnamn. Annars har jag bara applåder att komma med.

  6. Varandes en av de brava som faktiskt kommenterat och diskuterat liknande prylar i ett par år kan jag säga så här: det är ofta jävligt otacksamt att outa sig som tjej på mansdominerade bloggar och forum. Och det är jobbigt. Mycket mothåll och mycket slit. Numera håller jag helst käften.

    • Tack för påminnelsen. Det är lätt att skuldbelägga folk till höger och vänster för att de inte representerar stenhårt, men det kan precis som du säger kosta på. Jag hoppas att du pratar på häromkring även i framtiden!🙂

      • Självklart. Efter ditt eminenta blogginlägg så kunde jag så klart inte hålla mig därifrån heller, så nu öppnar jag min breda käft och kväker liksom en groda, även där. Men du har rätt.

        Som jag skrev på Piruett så krävs det för att kunna skapa sig en identitet även förebilder att ta efter, liksom att få bekräftelse för den identitet man skapat sig. Om vi som rollspelande kvinnor konstant får reda på att vi är underrepresenterade, offer och passiva är det inte mycket att hänga i julgranen när det kommer till något att identifiera sig med. Vem vill vara ett offer? Förmodligen inte så många.

  7. […] Varför könsfördelning spelar roll « Roleplaying is So Gay What she said. (tags: bloggar rollspel kön) […]

  8. Har själv följt diskussionen kring könsfördelning i rollspel med stort intresse. Det spelar stor roll hur man hanterar könsfrågan och gör man det bra blir spelvärlden mer trovärdighet. Det har gjort att jag har börjat fundera över könsfördelningen i mina egna äventyr (oxå en dyster könsfördelning än så länge). Men jag kan inte mer än att hålla med Peter det är inte bara antalet slp som bör funderas över utan också vilken inverkan kvinnliga slp/rp har på äventyret. I rollspelsvärldarna har vi alla chanser att ändra oss, så varför hålla fast vid sexistiskt dravel?

  9. Åsa illustrerar varför det behövs fler kvinnor som diskuterar sånt här.

    Vi vita medelklassrollspelsnördmän kan teoretisera i ämnet tills korna kommer hem, men tills vi får höra från faktiska kvinnor vad som vänder dem ifrån eller attraherar dem till vissa rollspel kan vi som bäst göra kvalificerade gissningar.

    Men jag förstår såklart att det är skittrist att hamna i numerärt underläge mot reaktionära rollspelsnördmän som till varje pris vill försvara rådande ordning.

  10. Jag satt och fundera varför du inte skrev där då. Hit hade man inte hittat utan Edlunds hjälp.

    • Det här inlägget började faktiskt som en kommentar till ett av Magnus inlägg, men jag tyckte det blev för långt, och hoppades dessutom dra in fler i diskussionen. Det finns också en länk hit i kommentartråden – jag tänker att om du inte har sett länken kanske du inte hade läst kommentaren som stått på dess plats heller, så det går väl på ett ut.🙂

  11. Jag förstår🙂

  12. Tack för att de här frågorna faktiskt förs upp på ett bra sätt. Att fler faktiskt ser på världen så här gör mig mer motiverad att fortsätta försöka skriva på material utgående från annat än mannen som norm.

  13. Vill bara instämma med de som creddar. Bra och viktigt inlägg. Förhoppningsvis kommer snart en ny vettig svensk rollspelsvåg utan hjärndödheten och fantasilösheten som fått mig att fullkomligt vända mig bort från de inhemska spelen. Ska jag hitta något som är det minsta intressant eller utmanande idag måste jag vända blicken mot andra sidan atlanten verkar det som. Låter kanske lite snobbigt, men det känns verkligen som att ingen vill utmana eller göra något som liksom ”känns” ordentligt.

  14. @Thom: Nyfiken, vad är det som är så bra där?🙂 För här suger allt eller? E det indiespel eller?

    • Jag inser att det kan låta snobbigt att säga som jag gjorde. Mitt problem ligger i att jag saknar folk som vågar leka med formen lite. Indiescenen i USA har mycket att erbjuda, men de ”stora” förlagen har en del också. Det kan låta som en skymf mot alla speldesigners, men mitt intryck är att systemmakandet går på tomgång samtidigt som det tydligen finns coola idéer och duktiga formgivare.

  15. Apropå detta: jag har stött på attityden att killar inte kan spela kvinnliga rollpersoner. Det har alltid stört mig.

    • Eller hur! För det är ju myyyycket konstigare att spela kvinna än att spela en odödlig sagovarelse med magi ut i fingerspetsarna och som rider på en grip med drakskinn…
      Kan vara en av de värsta kommentarerna i hobbyn.

      • Heh… Påminner mig om en sak jag läste i ASFs bok ”Från Atlantis till Blekinge”. Här har vi de nyskapande friformarna som skriver så här apropå tjejer:

        ”Tyvärr är det så att de övervägande karaktärerna i den här boken är män. Förklaringarna till det är många. Främst handlar det om att vi som ligger bakom scenariona är män och det är ofta enklare att relatera till karaktärer av samma kön, åtminstone när det gäller att formulera känslor och tankar i skrift. Även det faktum att två av scenariona utspelar sig i en verklighet och historia där kvinnor är mer eller mindre otänkbara som karaktärer har spelat in. Att till exempel ha kvinnor som soldater i Amerikanska inbördeskriget var otänkbart.

        Det bör också nämnas att scenariona från första början är skrivna för rollspelare, vilka sorgligt nog fortfarande är en strikt mansdominerad grupp.”

        Så är det. De skriver innan det här stycket att det är fritt fram att ändra kön på de förskapade rollpersonerna hur man vill, eftersom det inte är någon skillnad på på män och kvinnor. Det BORDE alltså inte vara svårare att relatera till kvinnor, och ändå så lägger de in den här brasklappen i boken.

        Vi är helt enkelt sagoväsen. ”Men are from Earth, women are from Earth. Deal with it.”

  16. För att citera min kära hustru:

    ”Flytraps are from Venus, giant killer tomatoes from Mars. Men and women come from the planet Earth.”

  17. Speciellt ironiskt blir det med tanke på alla de hundratals soldater i amerikanska inbördeskriget som var förklädda kvinnor… Kvinnorollerna i historien var sällan de vi tror att de var.

    Bra inläg för övrigt! /Patrik

  18. […] till den. Det började med statistik över kvinnliga och manliga figurer i ett par olika spel, och fortsatte […]

  19. […] Kvantitet/kvalitet (som jag tidigare har diskuterat här). […]

  20. ”Själv råkar jag känna massor av brudar som spelar rollspel – varav ett antal inte får handla på systemet än”

    Nördar som växte upp före nördexplosionen är i allmänhet sexistiska, homofobiska män; nördar som växer upp idag är i större utsträckning tjejer och bögar och mindre missanpassade killar utan denna sexism. Tror jag.

    Mina yngsta nördbekantas kultur är i alla fall den enda jag sett där det verkligen är en självklarhet att tjejer, killar, bögar och flator deltar på samma villkor – de reflekterar inte ens över att det skulle kunna vara annorlunda.

  21. Hej Teresa,

    Mycket mycket intressant inlagg. Tack for att du tar upp detta. Sjalv hittade jag ocksa din blog via Piruett.se, och det ska bli spannande att lasa vidare har.

    Som en en post-30 vit man med bakgrund i Malmos femnistscen maste jag erkanna att ditt inlagg var ett utmarkt vackoskott att se over mina egna kampanjer i Changeling och Mutant:UA och fundera pa karaktarerna och plot-arcs ur ett genusperspektiv… du har helt ratt att det latt blir skevt om man inte haller ogonen oppna.

    Keep up the good work!

    // F

  22. ”Där Philip Pullman blir ombedd av sitt förlag att kalla sig P. Pullman för att inte skrämma bort läsare med sin tråkiga manlighet.”

    Var inte detta en reform som smög sig in i akademiskt och även professionellt skrivande för att avkodifiera författarens kön? Det är därför man lär ut detta sätt att skriva på iaf.

  23. […] Varför könsfördelning spelar roll « Roleplaying is So Gay […]

Kommentera

