Teresa

Grundkurs i nördfeminism 3: Privilegium

In geekfeminism, Grundkurs on mars 15, 2010 at 8:00 f m

Vi har definierat feminism och nördighet, nu är det dags att gå vidare till de grundläggande begreppen i nördfeminism. Det första: Privilegium.

OBS: Stora delar av den här texten bygger på Andrea Rubensteins geniala artikel ”Check my what?” On privilege and what we can do about it. Jag är inte så mycket för det här med att ta grejer som andra skrivit och servera dem från sin egen blogg, men mitt syfte här är framför allt att serva dem som inte vill/kan läsa långa texter på engelska. Är du bekväm med att läsa på engelska är det mycket bättre att du läser originalartikeln i stället. Allvarligt talat, gå dit med en gång.

Privilegium är ett begrepp som används i bland annat antirasistiska och antisexistiska kampsammanhang och är, för att citera Andrea Rubenstein, det första begreppet man måste förstå om man ska kunna gå från tanke till handling i kampen för jämlikhet.

Privilegium är den ”gräddfil” av fördelar som den grupp som utgör normen i ett sammanhang åtnjuter. Medlemmarna i gruppen är för det mesta omedvetna om fördelarna; man brukar säga att privilegiet är osynligt inifrån. Privilegium har ingenting att göra med en individs attityd. Att jag inte gillar rasism påverkar inte det faktum att jag som vit med ett svenskklingande efternamn har oproportionerligt lätt få jobb, lägenhet och så vidare i och med att mina konkurrenter ur diskriminerade grupper rensas bort. Därmed tjänar jag – helt ofrivilligt – på systemet. Det finns också tusen små jävligheter med vårt samhälle för den som inte är vit som jag aldrig ens kommer att få reda på.

Så långt är det inte så svårt att hänga med, men sedan blir det lite jobbigare: Det är väldigt troligt att jag i egenskap av privilegieinnehavare hela tiden hjälper till att bevara rådande ordning. Att ha privilegiet innebär att inte behöva tänka på hur ens språk och handlingar påverkar diskriminerade grupper, och det är lätt gjort att bara traska på. Ett exempel på det är när jag var med och planerade en träff för Geek Women Unite. Inte förrän en rullstolsburen medlem påpekade saken insåg jag att vi valt restaurang utan att för en sekund  fundera på ifall alla kan ta sig dit. Här hade mitt privilegium som icke funktionshindrad styrt mina handlingar och lett till att vissa medlemmar i nätverket kände sig mer välkomna än andra. Ville jag någon illa? Absolut inte. Spelade min avsikt någon roll för hur stor möjlighet våra rullstolsburna medlemmar hade att delta? Inte ett skvatt.

I stort sett alla människor har något slags privilegium. Är du man, hetero, vit, cis, har en standardfungerande kropp och/eller kommer från en högre samhällsklass är du privilegierad.* Ett förtryck tar inte ut ett annat. Man kan inte ”räkna bort” sin vithet för att man är kvinna, eller sin standardfungerande kropp för att man är homosexuell. Ens personliga inställning spelar heller ingen roll. Schyssthet och rättvisepatos tar inte bort privilegium.

Blir du provocerad när du läser det här? Känner du att du vill försvara dig och förklara att du inte alls är sån? Det är en bra början. Nu har du en chans att ta ett jättesteg mot att bli en stenhård jämlikhetskämpe. Är du med? Allt du behöver göra är att stå emot lusten att slå ifrån dig, acceptera att du har ett privilegium och fortsätta lyssna.

Är du kvar? Välkommen i knytnävsklubben.

Nu är det dags att börja processen att förstå sig på sitt privilegium, vilket i bästa fall kommer att låta dig att delta i en utsatt grupps kamp utan att ta över eller känna dig utanför. Andrea listar ett antal punkter att ta in:

  1. Lär dig lyssna snarare än att tala. Din första prioritet när du tillåts delta i ett forum där du representerar den privilegierade gruppen bör vara att stänga munnen och öppna öronen. Du har andra tillfällen att göra dig hörd – nu bör du ta chansen att verkligen höra vilka frågor och problem som är viktiga för dem som påverkas direkt av förtrycket.
  2. Det är inte ditt fel att du är privilegierad. Det betyder INTE att du automatiskt är av kroken. Det är ditt jobb att hitta en balans mellan att acceptera faktumet att du är privilegierad och att kämpa emot privilegiet. Hur i hela friden ska man bära sig åt med det då? Ett hett tips är att ta emot feedback på ditt beteende från dem som tillhör den ickeprivilegierade gruppen.
  3. Kritik är inte aggression. När en icke-privilegierad person för fram kritik dras för jämnan någon variant av den gamla pärlan ”Bara för att du hatar män/vita/heteron/etc” upp. En gång för alla: Ickeprivilegierade personer hatar INTE privilegierade personer. Däremot blir de ofta förbannade på hur privilegierade personer beter sig. Lär dig att ta kritik. Lär dig att inte slå bort den med ursäkter om hur den ickeprivilegierade bara är arg, hatisk etc. Även om hen är arg eller hatisk. Även om du personligen inte beter dig på det sätt som kritiseras.
  4. Du kan känna sympati, men inte empati. Som privilegierad är det lockande att dra paralleller till sin egen situation – passa dig med det. Inga förtryck är helt jämförbara med varandra. Din avsikt må vara att visa solidaritet, men risken är att du framstår som defensiv, som att du försöker överträffa din samtalspartner i ”förtryckthet” eller få samtalet att handla om dig. Man får förstås dra paralleller i ett samtal, men se till att fundera noga på hur de kommer att låta i andras öron.
  5. Man får göra fel.Det enda sättet att bli en vettig allierad är att försöka bete sig schysst, göra bort sig i processen och försöka göra det lite bättre nästa gång. Det är helt okej. Det viktigaste här är att utvecklas i lyssnande och lärande. Om du blir konfronterad, försök inte övertala din samtalspartner att de har fel. Övertala i stället dig själv att de har rätt.

Vi är inte färdiga med privilegiet på långt när, men det här verkar vara ett bra ställe att ta en liten paus. Är du otålig och vill ha hela grejen i ett svep vill jag återigen passa på att rekommendera att du läser Andrea Rubensteins original som den här texten bygger på. Du kan också läsa de tidigare delarna i den här serien (om feminism respektive nördighet).

*Att använda sig av privilegiumbegreppet behöver inte betyda att man förkastar ett traditionellt klassperspektiv btw, men det är en diskussion som vi tar en annan gång.

  1. Hej! Bra skriven artikel. Finns många som inte har en aning eller ens reflekterat över det du skriver, trotts att det känns så självklart :)

    (Tack också för att du nämner cis-personer som en priviligerad grupp. Som transperson och brud känner man sig ofta rätt ”opriviligerad” :D )

  2. Något som jag tycker är värt att tänka på är att ett privilegium också kan vara väl osynligt utifrån – jag kan vara helt omedveten om att en annan person egentligen behövde jobba betydligt mindre för att ta sig dit hän är än vad jag behövde, eller så kan jag vara omedveten om att den andra personen har det betydligt bättre. Vi är väldigt bra på att släta över dylikt i allmänhet – lönen är ett bra exempel – det är i Sverige lite skämmigt att prata pengar, så vi jämför inte lön på arbetsplatserna (så mycket som vi borde) och kan därför gå miste om vilka skillnader som finns. Segregationen är också ett exempel – jag rör mig sällan i (riktigt) rika områden, och kan därför lätt vaggas in i en falsk bild av hur saker och ting ser ut och hur bra man egentligen bor om man är ordentligt rik. (Kudos till Allt åt Allas klassresor som gjort att jag fått upp ögonen för detta…!)

    Jag tror också att det kan vara värt att dela upp privilegium i några olika kategorier baserat på hur de uppfattas i allmänhet, eftersom det påverkar hur folk tänker kring dem. Jag vill inte försöka mig på en just nu, men jag tror det är stor skillnad på privilegium som folk ser som ”naturliga” eller ”rättfärdigade” och de som i allmänhet ses som ”orätta”.

  3. Men guld! Mera sånt här Teresa!!!

    (jävligt priviligerad)

  4. [...] geekfeminism on mars 16, 2010 at 8:00 f m Det här är en fortsättning på en artikel om begreppet privilegium, som i sin tur är del 3 i en serie. Men först, en [...]

  5. Vilken jättebra text! Pedagogisk, välformulerad och inspirerande. Hittade den av en slump och nu ska jag klicka vidare och läsa hela serien =)

  6. [...] kommer del 3: Privilegium (vad det egentligen handlar [...]

  7. Hmm… jag ser en fyrfältare framför mig…. osynlighet inifrån (hög/låg) osynlighet utifrån (hög/låg)

  8. [...] här med privilegium som vi pratat om tidigare? Folk var rätt okänsliga för det. Och är det fortfarande ska [...]

  9. [...] svårt för dem att se igenom detta från sin position. Märker ni hur vi kommer tillbaka till privilegiebegreppet igen? Jag sade ju att det var det första man ska ha koll [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

