Teresa

Räknas funktionshinder som karaktärsbrister i rollspel?

In diskriminering av funktionshindrade, Rollspel on mars 12, 2010 at 9:45 f m

Speldesignern Jonathan Lavallee har skrivit en intressant gästpostGeek Feminism om hur merit/flaw-system i bordsrollspel kan låna sig till diskriminering av funktionshindrade:

The first game I ever ran into that had this concept was the Hero system which had great disadvantages like dependant non player characters (DNPCs) and Enemies and Limitations on Powers. All this was great, and if they stayed there the potential for ableism was lowered greatly because these are just people who depend on you, people you’ve pissed off and times when you couldn’t use your special powers. The problem happens when you get into things like physical and mental ‘disadvantages.’ This is where the ableism is so thick you shouldn’t be able ignore it.

Läs hela artikeln!

About these ads
  1. Äntligen! Det behövs verkligen en diskussion om hur vi relaterar till funktionshinder när vi rollspelar. Jag har sett litet för många ”schizofrena”-karaktärer som bara varit vidriga stereotyper. Tyvärr tycker jag att han hårddrar resonemanget på ett sätt jag inte alls kan hålla med om. Han är alldeles för generell och gör inga konkreta exempel, och hans användande av begreppet ableism är väldigt improduktivt. Ta den här biten:

    ”If you want to use the advantage/disadvantage model, which as noted above I don’t believe is ableist on its own, and then add blatantly ableist material then it’s ableist regardless of what kind of spin they want to put on it. The problem is that they’re all lumped together with all the other negative traits like being vengeful, being intolerant, or any sort of other negative traits. That one isn’t that hard.”

    Vi kan ta ett av mina favoritrollspel, Space:1889 som exempel. I Space:1889, som är ett steampunkrollspel med en i stort sett tidsenlig setting (frånsett det där med space, dårå :P). Att spela en kvinnlig karaktär är därför en nackdel. Det är inte att säga att kvinnor är dåliga, det är att säga att eftersom kvinnliga karaktärer är socialt idiotförklarade vid den här tiden, måste de balanseras spelmässigt. Dessutom finns ett avsnitt om hur många imponerande kvinnor det fanns under den här tiden, och hur en spelledare bäst hanterar den vidriga sexismen. (Samma spel har också klass som stat, så vill en spela överklass måste en också spela jubelidiot eller sjukligt klen).

    Hur är det ableist att belöna spelare när de väljer att spela karaktärer ur diskriminerade grupper? Jag kanske har rollspelat i en bubbla – men nackdelar = företeelser som kan skapa problem för rollen.

    Jag tycker att han blandar ihop ett moraliskt system med hanteringen av konsekvenserna av ett moraliskt system, vilket blir väldigt olyckligt när en vill diskutera den diskriminering som faktiskt händer i en rollspelssituation.

    • Jag håller helt med dig. Att säga att egenskaper som hindrar en i samhället inte får vara ”flaws” för karaktären är att befinna sig snubblande nära ett nyliberalt ”det finns inga klasser”-tänkande – vilket snarare döljer existerande förtryck än gör upp med dem.
      Jag visste att det var nåt som inte kändes helt hundra med artikeln!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: